CHALLENGE:ACCEPTED

Att förvalta en legend.

Porsche är ett av världens mest ikoniska bilvarumärken. Att man har lyckats ta sig till toppen och hålla sig där är ingen slump. Porsche har en väl genomarbetad tanke i hur varumärket ska kommuniceras. Det innebär även riktlinjer kring uppförandet av nya försäljningsställen. Ett uppdrag som klippt och skuret för oss på RO-Gruppen.

Uppdraget
Projektet omfattade nybyggnation av bilmärkets konceptanläggning – Porsche Center, i enlighet med varumärkets designmanual. Anläggningen skulle byggas i två våningar och innehålla utställning och verkstad samt lager, kontor, konferensrum, omklädning och kök.

Utmaningen
Till grund för uppdraget var att bygga delar av anläggningen med Porsche Center i Mölndal som förlaga. Här var utmaningarna bland annat att bygga en halvcirkelformad fasad med glaspartier, kombinerat med fasadplåt.

Lösningen
Med lång erfarenhet av konceptbyggnation och Porsches designmanual som grund tog vi fram en kostnadseffektiv lösning. Resultatet stod klart i god tid och inom budget.

porsche_1@2x
porsche_2@2x
porsche_3@2x

År

2012

Projekt

Porsche Viared

Uppdragsgivare

UG Larsson fastighets AB

Ort

Viared

Beskrivning

Nybyggnation av kontor och anläggning i enlighet med Porsches designmanual.

Omfattning

2800 m²